maanantai 9. tammikuuta 2012

56. Joululomailua ja kotiinpaluu

Blogin päivitystiheys on kiireiden ja jet lagin vuoksi päässyt hieman repsahtamaan aiemmasta frekvenssistä. Pahoittelut siitä, mutta kirjoitetaan tähän viime metrien kuulumisia. Ville laitteli Joulun tienoon tekemisistään, joten koostan itse tässä tiiviisti loppumatkan tarinaa omalta kohdaltani. Paljoa emme toisiamme nähneet koulun päättymisen ja kotiinpaluun välissä, kun kumpikin haihtui tahoilleen kämpän siivousta ja muutamaa samaan ajankohtaan sattunutta Homestead-visiittiä lukuunottamatta.

Saimme myös loppuarvosanat kursseista ja olemme kyllä hyvin tyytyväisiä saavutuksiimme. Jenkkiskaalahan siis meni niin, että A on paras ja D heikoin, jolla pääsee läpi. F on puolestaan hylätty.

Ville                     Timo
Introduction to investments                   A-                           B-
International economy                              A                             A-
International business finance               A-                           A
Priciples of macroeconomics                  A                             A
Villen sakin viettäessä joulua Homesteadille me suuntasimme ensin San Diegoon ja sieltä Los Angelesiin. Muutoinkin joulukuulle varattu "loma-aika" oli melko tarkkaan tahditettu ja aikataulutettu.Viimein myös toteutui yksi haaveeni, eli päästä katsomaan NBA-peliä paikan päältä. Varasimme siis liput LA Clippers-LA Lakers -harkkapeliin Staples Centeriin ja näinpä tuli nähtyä yksi NBA-legendoista, eli Kobe Bryant livenä donkkailemassa. Taitava sälli lajissaan!

Jouluviikon maanantain lähtöämme San Diegoon viivytti pieni autoepisodi. Nimittäin aamulla, kun piti lähteä Homesteadilta ajamaan kohti San Diegoa, ei auto ollutkaan omassa parkkiruudussa, johon se oli jätetty myöhään iltasella, kun tulimme NBA-pelistä ja Outlet-reissulta. Tässähän oli käynyt niin, että vuokra-auto oli jäänyt rekisteröimättä parkkifirmaan (oli allekirjoittaneelle hieman kyseenalaista, että onko tarpeen tehdä rekisteröintiä väliaikaiselle vuokra-autolle) ja siispä ystävälliset parkkipatet olivat käyneet hinaamassa auton aamuyöllä 20 kilometrin päähän varikolle kiitoksena "luvattomasta parkkeerauksesta". Pienen sähinän ja sadattelun jälkeen kuuli Homesteadin manageristo kunniansa ja alkoi selvittely, että miten saada auto takaisin. Ei siis muuta kuin muutaman puhelun jälkeen taksilla poliisilaitokselle hakemaan lupa noutoon (33 taalaa) sekä siitä sitten Garden Groveen maksamaan hinausmaksu kaikkine lisineen (185 taalaa) ja hakemaan auto aitauksesta. Kokonaiskulut takseineen noin 250USD ja aikaa paloi 2-3 tuntia, joten ilmainen vinkki Kaliforniassa autoileville: Pitäkää huoli parkkiluvistanne!!!

No viimein yhden jälkeen pääsimme lähtemään San Diegoa kohti ja tarkoitus oli yöpyä siellä pari yötä, minkä jälkeen suunnata nokka Laguna Beachin kautta Losiin. San Diegosta tuli muutaman päivän aikana katsottua vanhan kaupungin lisäksi SeaWorld sekä Zoo. SeaWorld oli hieman pettymys, sillä tähän aikaan vuodesta iso osa puistosta oli suljettu ja se oli melko kaupallinen puisto muutenkin. Zoo sen sijaan oli näkemisen arvoinen ja siellä vierähtikin sitten 5h oikein mukavasti. Ehdottomasti suositeltava paikka.

Losiin päästyämme teimme pientä sightseeingia, palasimme aattoillaksi Fullertoniin ja Tapaninpäivänä vierailimme Universal Studiosilla. Siellähän olikin todella hienot puitteet leffojen tekemiselle ja eri leffojen teemoihin tehtyjä vuoristoratoja, kuten Jurassic Park rata sekä Star Wars -3D-simulaattori. Tätäkin paikkaa voi suositella kaikille Los Angelesin seudulla matkaileville, todella monta elokuvista ja tv-sarjoista tuttua paikkaa näkyi lavasteissa.

Tilapäiseen majoittumiseen eri suurkaupungeissa voisin vinkkinä suositella sivuston Airbnb:n katsomista. Sivustolla ihmiset vuokraavat omia asuntojaan vieraiden käyttöön. Useasti kyse on kakkosasunnosta, jolle ei itsellä ole niin paljoa käyttöä. Vuokrasimme itse Losin keskustasta loftin, joka osoittautui oikein mukavaksi ja hinta-/laatusuhteeltaan passeliksi paikaksi majoittua.

Joulun pyhien jälkeen lähdimme tekemään ex tempore -reissun Grand Canyonille, Arizonaan. Ajomatkaa sinne kertyi Losista lähemmäs 7h, joten parin päivän reissu oli tiedossa. Niinpä varasimme motellin Williamsin kylästä, noin tunnin ajomatkan päästä Grand Canyonilta. Kylä osoittautui oikein veikeäksi paikaksi, kuin suoraan 60-70-luvun Route 66 -henkisistä elokuvista! Historiallinen route 66 kulkeekin kylän läpi, joten turismi taisi olla pääelinkeino tuossa muutaman motellin ja kaupan kokoisessa kyläpahasessa. Oma motellimme oli nimeltään Downtowner, joka oli vastikään rempattu ja sen myötä todella siisti ja viihtyisä.
Heräsimme aamulla ennen kuutta ja klo 6.20 lähdimme ajelemaan kohti kanjonia tarkoituksenamme todistaa auringonnousua paikan päällä. Ehdimme 1,5h ajon jälkeen paikalle nipin napin ajoissa, vaikka matkalla seisoimme aika pitkään mm. kansallispuiston tietullin jonossa. Grand Canyon oli kuitenkin itsessään aikalailla vaikuttava näky, joten meidät palkittiin rankasta ajomatkasta ja aikaisesta heräämisestä komeasti!Niin ja ehdimmepä vielä takaisin motellin aamupalalle ennen kello kymmentä!

Olimme sopineet asunnon luovutuksen 30.12. ja siispä kun kaikki palailimme reissuiltamme, oli edessä kämpän siivous ja tavaroiden pakkaus. Edellisenä iltana kävimme viimeisen kerran katsomassa Anaheimin Ankkojen peliä ja paluumatkalla Yogurtlandissa herkuttelemassa. Oli siis jäähyväisten aika rakkaan opiskelijakämppämme ja -kaupunkimme kanssa! Haikein hetki oli kuitenkin lähtöpäivänä, kun piti käydä syömässä koulun vieressä sijainneessa suosikkipaikassamme, eli Habit Burger & Grillissä viimeinen kanaleipä, joka toi kulinaristisen nautinnon keskelle niin montaa raskasta koulupäivääni syksyn aikana. Sniif...

Kiitos vieraittemme sekä naapurin Sebastianin ja Mayn, saimme asunnon tyhjäksi luovutuspäivänä noin klo 11 mennessä. Osan tavaroista saimme myytyä, kun aiemmin sängyt hakenut mamma piti sanansa ja lähetti 29. päivä kaverinsa noutamaan meiltä vielä fillarin, imurin, pari pöytää ja jalkalampun. Kannoimme loput laatikostot, lamput ja sohvan roskalaavn viereen ja löimme lapun "Free" päälle. Laatikostot ja lamput katosivat alta aika yksikön ja uuden vuoden päivänä oli jo sohvakin kadonnut. Kaikki näemmä kelpaa kun ilmaiseen saa.

Kun kämppä oli tyhjä ja avaimet lyöty pöytään, niin Villen porukka suuntasi Los Angelesiin uutta vuotta vastaanottamaan ja me puolestamme lähdimme kohti Las Vegasia. Matkalla poikkesimme pikaisesti viemässä viimeiset lainatavarat isäntäperheelle ja sanomassa hyvästit. Oli kyllä mukava nähdä Mike ja Chris vielä kerran!

Perässämme ajoi Vegasiin myös Sebastian, May sekä Sebastianin armeijakaveri Chris. Muiden madellessa ruuhkaista valtatietä nämä vanhat merijalkaväen sällit off-roadasivat Jeepillä 7-8 tuntia pitkin aavikkoa matkan Kalifornian vuorilta Nevadan aavikkoa pitkin Vegasin kulmille. Tapansa kullakin, tosin takapenkillä istunut May ei tiettävästi osannut poikien reittivalinnalle antaa ihan yhtä paljon arvoa...

Uusi vuosi oli Vegasissa komea, kuten arvata saattaa. Koko pääkatu Strip oli suljettu liikenteeltä ja kansa valtasi kadut. Usean hotellin katolta ammuttiin raketteja, joista tosin osaa oli aikalailla mahdoton nähdä kadulta, jossa me olimme muun massan seassa. Meidän hotellimme oli tällä reissulla Treasure Island, joka oli hieman vanhempi hotelli, joka oli hieman hinnaltaan arvokkaampi, eikä välttämättä aivan täysin sen lisähinnan arvoinen, mutta komea paikka kuitenkin. Seuraavalla kerralla ehkä valittaisiin joku edukkaampi hotelli, josta olisi sopiva matka tallustella katselemaan Bellagion suihkulähteen show'ta ja sekoittamaan päänsä New York New Yorkin vuoristorataan!

2. tammikuuta oli sitten aika ajella takaisin Kaliforniaan, palauttaa vuokra-auto Fullertonin Hertzille ja siirtyä LAX:n kentän viereiseen hotelliin viimeiseksi yöksi. Sebastian tarjosi ystävällisesti taksipalvelun, joten vältyimme suuremmilta odotteluilta Fullertonissa.

Lento lähti LAX:lta noin puoli yhdeksältä illalla, joten päiväseltään oli vielä aikaa käydä sulkemassa pankkitili Wells Fargossa ja nauttia 27 asteen ulkolämpötilasta viimeistä kertaa matkan aikana. Sitten shuttlella kentälle ja nokka kohti Lontoota! Lento meni mukavasti, itse siinä katselin töllöstä Hangover kakkosen ja nukuin varmaan nelisen tuntia. Lontoossa vaihtoaikaa oli noin 3h ja lento Helsinkiin kesti noin 2,5h. Väsyneitä matkalaisia saapui siis Helsinki-Vantaalle keskiviikkona vähän ennen puoltayötä.

Tässä on oltu nyt muutama päivä koti-Suomessa ja olo on kuin peuralla pitkissä valoissa, ei oikein tiedä miten päin olisi. Muutamana yönä on uni tullut vasta 6-7 välillä aamulla ja taju on palaillut vasta kolmen maissa iltapäivällä. Nyt tosin taitaa hieman olla rytmi palautumaan päin, vaikka yllättävän tiukkaa on ollut taas tähän pimeyteen ja uuteen rytmiin totuttelu. Onneksi ei ole ollut kiire takaisin kouluun tai töihin, kun kurssit on käyty ja vain gradu odottelee tekijäänsä. Ville taisi lähteä jo samantien takaisin aurinkoon Kanarialle palautumaan vaihtoreissusta!

Kiitokset kaikille blogiamme seuranneille! Tämä on tällä tietoa viimeinen blogimerkintä ja tähän on hyvä lopettaa 56 kirjoituksen pituinen seikkailumme Kaliforniassa. Kiitos myös kaikesta positiivisesta palautteesta, jota olemme reissun varrella bloggaamisesta saaneet. Aiheeseen ja reissuvinkkeihin liittyen voit toki ottaa meihin yhteyttä maililla tai vaikkapa Facebookin välityksellä.

Oikein hyvää alkanutta vuotta!