sunnuntai 21. elokuuta 2011

14. Visiitti Huntington beachille

Sunnuntaipäivän ratoksi päätimme kasata 10 hengen iskuryhmän ja lähteä tsekkaamaan lähin kunnon aurinkoranta, eli Huntington Beach. Kyseisellä rannalla järjestetään vuosittain useita surffauskilpailuja, mm. kuukausi takaperin pidetty US Open of Surfing. Siispä puitteet auringon palvomiselle, rantalenttikselle ja merivedessä räpiköimiselle ovat hyvinkin otolliset tällä rannalla.

Lähdimme päivällä noin klo 13 maissa kahdella autolla ajamaan kohti rannikkoa ja pienen kiertelyn jälkeen, hieman ennen kello kahta, ajoimme autot parkkiin rannan tuntumassa olleeseen parkkitaloon. Mukanamme oli siis kahdeksan saksalaista vaihtaria, joten korva sai siis totutella englannin lisäksi saksaan myös tänäänkin.

Aurinko oli Kalifornian tapaan korkealla ja porotti pilvettömältä taivaalta. Meren läheisyys toi kuitenkin mukanaan viileän tuulahduksen ja mikä petollista, aurinko ei tuntunut niin polttavalta kuin mitä se tosiasiassa oli. Saimme siis olla varuillamme ja laittaa huolella aurinkorasvaa välttyäksemme palamiselta. Tässä vaiheessa saavutimme myös erään merkittävän etapin tällä reissullamme, nimittäin ekat aurinkovoidepurkit kuluivat loppuun!

Pelailimme välillä rantalenttistä porukalla yhdellä lukuisista beachin kentistä ja sitten pulahdimme virkistävään meriveteen. Noin 1-2 metrin mainingit keinuttelivat matkalaisia mukavasti Tyynenmeren sylissä, nyt on sitten kokeiltu pulikointia siinäkin rapakossa :)

Teimme myös pienen shoppailukierroksen alueen kaupoissa. Hintataso oli turistirysälle tyypillinen, eli tavarat olivat aavistuksen muuta lähiseutua tyyriimpiä. Kuitenkin muun muassa taannoisen surffauskisan jäljiltä siellä myytiin teemapaitoja puoleen hintaan, kuten myös muitakin kesävaatteita, sillä kuumin sesonki alkaa kääntyä loppupuolelle ja koulut alkavat täälläkin.

Alueelta löytyi kuitenkin useita merkkiliikkeitä, joiden valikoima painottui ymmärrettävästi surffausvaatteisiin sekä sen teeman ympärille rakentuviin nuorisobrändeihin. Montaa kertaa ei ole tullut vastaan mm. yhtä suurta valikoimaa shortseja, joita oli samassa liikkeessä kaksi seinällistä!! Sieltä löytyi kaiken pituisia, värisiä, näköisiä ja hintaisia shortseja, oikeastaan mitä ikinä saattoikaan kuvitella. Sen lisäksi samasta kaupasta löytyi valtavat kenkäosastot, hupparitiskit, paitarekit jne. jne.

Pienemmällä porukalla kävimme haukkaamassa myös hiukan päivällistä rankan auringonoton ja beach volleyn jälkeen. Paikallinen ravintola tarjosi huikeita hampurilaisia, joten nälkä kyllä lähti laakista. Hauskana yksityiskohtana mainittakoon, että ranskalaisten tilalle oli lisukkeeksi mahdollista ottaa joko paistetut sipulirenkaat tai salaatti!

Reissulla kypsyi myös päätös siitä, että haaveiluista huolimatta jätämme sukelluskurssin koulussa väliin ja otimme tilalle kansantalouden makrokurssin. Syitä oli lopulta useita, kurssi muun muassa tulisikin yllättäen maksamaan nähtävästi noin 600 dollaria kaikkine sukellusmatkoineen, välinehankintoineen ja terveystarkastuksineen. Lisäksi voimakkaassa ja suolaisessa merivedessä pulikointi sai meidät aavistuksen epävarmoiksi siitä, että mikä oma nykyinen taitotaso mahtaa olla uinnin ja sukeltamisen suhteen. Emme halunneet lähteä riskeeraamaan koulun suhteen mitään, joten päätimme tehdä yksimielisesti tällä kertaa näin.

Sukeltakaamme siis myöhemmin toisessa paikassa ja ajassa!